postheadericon Nie należy tłumić smutku i żalu

Podobnie nie należy tłumić smutku i żalu. Jeżeli jest Ci smutno, to płacz. Przypomnij sobie, co czułeś, kiedy się ostatnio tak naprawdę wypłakałeś – czy nie odczuwałeś wtedy ulgi? Niech to pozytywne uczucie ulgi będzie dla Ciebie zachętą do płaczu. Płacz – wbrew panującemu przekonaniu – nie jest objawem słabości. Często nasi najbliżsi, nie wiedząc jak się zachować wobec naszych łez, powtarzają mechanicznie „Nie płacz, nie płacz”. W naszej cywilizacji mężczyźni żyją krócej niż kobiety. Niektórzy naukowcy za jedną z przyczyn tej nadumieralności mężczyzn uważają przyjęty model „męskiego” zachowania: mężczyźni nie plączą, ale za to wcześniej umierają. Psychologowie wiedzą, że nie opłakana strata wywołuje depresję.

Jest pewien bardzo stary i wypróbowany sposób uwalniania się od negatywnych uczuć: wystarczy nauczyć się wybaczać sobie i in-nym. Wybaczywszy najpierw sobie (np. własną słabość, niedoskonałość)

– lubiąc i akceptując siebie – o wiele łatwiej jest wybaczać innym. Sztuka przebaczania jest pewnym ideałem zachowania, który niełatwo osiągnąć, ale jest to możliwe za pomocą takiego oto ćwiczenia:

-1. Wprowadź się w stan pełnego rozluźnienia (jak w punktach od 1 do 7 ćwiczenia odprężenia). 2. Wyobraź sobie osobę, do której żywisz urazę lub inne negatywne uczucia.

-3. Wyobraź sobie, że życzysz tej osobie szczęścia i powodzenia. Zauważ, jak się ta osoba z tego cieszy, uśmiecha się. 4. Zwróć uwagę na swoje własne reakcje. Początkowo może Ci być trudno wywołać obraz szczęścia tej osoby – to jest zupełnie naturalne. Z czasem, im więcej będziesz ćwiczył, tym będzie Ci to przychodziło łatwiej.

-5. Wyobraź sobie, że spotykasz tę osobę i nie ma między wami negatywnych emocji uśmiechacie się do siebie, podajecie sobie ręce. Gdy teraz rzeczywiście spotkasz tą osobę, dzięki temu ćwiczeniu będziesz ją postrzegał zupełnie inaczej – nie będzie między wami napięcia, nie będzie poczucia krzywdy czy urazy. Z czasem, przez powtarzanie tego ćwiczenia, a może nawet już za pierwszym razem, odczujesz prawdziwą ulgę — ulgę uwolnienia się od negatywnych uczuć, ulgę oczyszczenia. Wtedy zrozumiesz, ile wysiłku psychicznego kosztowała Cię niechęć. Nie trać energii – wybaczaj! 6. Wyprowadź się ze stanu rozluźnienia (zgodnie z punktami 10, 11 i 12 ćwiczenia odprężenia).

Leave a Reply