postheadericon Rozluźnienie mięśni

Aby lepiej odczuć rozluźnienie mięśni, wykonaj następujące ćwiczenie: Usiądź wygodnie w miejscu, gdzie panuje spokój i cisza. Zamknij oczy. Odczuj swój oddech. Poczuj, że odpoczywasz… Skoncentruj się teraz na swojej twarzy. Odczuj napięcie mięśni twarzy i oczu. Wyobraź sobie to napięcie jako zaciśniętą pięść. Wyobraź sobie teraz, jak ta pięść się rozluźnia, coraz bardziej rozluźnia… Podczas tego wyobrażenia rozluźniają się mięśnie Twojej twarzy i oczu. Zobacz, pięść jest zupełnie rozluźniona-wygląda jak pusta rękawiczka. Twarz teraz jest też rozluźniona. Poczuj, jak to odprężenie, niczym fala rozpływa się po całym ciele… W podobny sposób rozluźnij pozostałe części ciała: szyję, barki, ramiona, przedramiona, dłonie, klatkę piersiową brzuch, podbrzusze, uda, golenie, stopy – aż każda część ciała będzie zupełnie

odprężona. Wspomagaj to wyobrażeniem rozluźniającej się pięści. Bądź przez chwilę w tym stanie pełnego odprężenia… Odczuj, jakie to jest przyjemne… Powoli wyprowadź się z tego stanu pełnego odprężenia. Otwórz oczy. Jesteś wypoczęty, czujesz się dobrze. Jesteś gotów podjąć swoje zwykle czynności.

W stanie odprężenia możemy dotrzeć do głębszych pokładów naszej psychiki, uwalniać się od podświadomych, negatywnych wpływów i przykrych doświadczeń. Możemy osiągnąć stan wewnętrznego spokoju. W stanie pełnego rozluźnienia Twój umysł pracuje najsprawniej, możesz więc wykorzystać jego możliwości i łatwiej się uczyć, łatwiej rozwiązywać różne problemy.

Często w swojej pracy zamiast słowa „relaks” czy „odprężenie” używam określenia „medytacja”, by podkreślić znaczenie kontaktu ze swoim światem wewnętrznym, jaki osiągamy w tym stanie – po prostu być rozluźnionym, pozwolić myślom swobodnie przepływać, nie „chwytać się” żadnej z nich. Odkryj własne wnętrze – jest ono naprawdę bogate. Odczuj to, co z niego płynie. Osiągnąwszy taki stan, możesz się modlić-taka modlitwa na pewno jest żarliwsza niż mechaniczne powtarzanie pacierza. Właśnie poprzez skupienie się na swoim świecie wewnętrznym możesz poczuć jedność ze wszystkimi ludźmi, ze wszystkimi istotami, z całym światem, kosmosem, Bogiem.

Jest wiele stosowanych powszechnie metod uczenia się relaksu (tzw. treningi relaksacyjne), już dawno bowiem zauważono ich pozytywny wpływ na organizm. Są one często stosowane w psychoterapii. Relaks ułatwia osiągnięcie większej samoakceptacji i stworzenia lepszego obrazu samego siebie, pomaga nabrać zaufania i wiary we własne możliwości oraz uwolnić się od napięć związanych z lękiem. Stan ten jest korzystny sam w sobie, ale w naszej metodzie jest wstępem, pierwszym krokiem do innych ćwiczeń.

Leave a Reply