postheadericon SKALA BÓLU

Czwarta metoda umożliwia złagodzenie bólu przez bezpośredni dostęp do jego psychobiologicznych źródeł. 1. Odpręż się całkowicie, tak jak w poprzednich ćwiczeniach.

-2. Skup całą uwagę na bolącej części ciała. 3. Oceń intensywność bólu według skali od 1 do 100, przyjmując, że 1 odpowiada dotykowi, a 100 najsilniejszemu bólowi, jaki kiedykolwiek odczuwałeś.

-4. Niech teraz ból się nasili -wyskaluj go. Teraz niech się zmniejszy – wyskaluj go znowu. Gdy powtórzysz to kilka razy, zauważysz, jak Twoje dolegliwości ustępują. 5. Wyprowadź się ze stanu odprężenia, otwórz oczy. Jesteś gotów podjąć swoje zwykle czynności, będąc wolnym od bólu.

Wszystkie te metody zmniejszają poczucie lęku związane z bólem. Ostatnia z nich wykorzystuje zjawisko reakcji paradoksalnej – chęć nasilania bólu powoduje jego zmniejszenie. Poza tym metoda ta zwiększa poczucie kontroli nad bólem. Jedna z pacjentek, gdy odczuwała silny ból, mówiła do swojego bólu: „No, pokaż teraz, co potrafisz!” i poddawała się jego działaniu. Takie otwarcie się na ból, na informacje płynące z własnego ciała – odrzucenie strachu przed bólem – powodowało, że ból faktycznie niewiele „potrafił”.

-Ważne jest także byś zastępował ból przyjemnością – bądź jak najbardziej aktywny. Rób rzeczy, które Ci sprawiają przyjemność i radość.

Leave a Reply